تبلیغات
راهنمای خرید MVM110 - نامه های من به مدیران خودرو


به سبب مشکلاتی که این خودرو برای من پیش آورد، من دو با مسئولین مرتبط مدیران خودرو بصورت ایمیل، ارتباطی یک طرفه برقرار نمودم که بصورت کتبی نوشتاری مطلبی دریافت ننمودم. گرچه شاید اگر در انتهای نامه از ایشان تقاضا می نمودم، پاسخ مثبت در یافت می نمودم. در هر حال در این صفحه متن نامه های ارسالی من برای ایشان ارائه می گردد. در صورت داشتن حوصله، این بخش را قبل از تصمیم به خرید خودرو مطالعه نمایید. موفق باشید.

نامه ی اول

بنام خدا
مدیریت محترم شرکت مدیران خودرو؛ سلام علیکم
با احترام به استحضار می رساند اینجانب -----------، استاد دانشگاه و هیئت علمی دانشگاه ------، پس از مطالعات و در نظرگرفتن ملاحظات شخصی در باره ی محصولات شرکت شما، بهمن ماه سال گذشته یک دستگاه خودروی MVM110 سه سیلندر به شماره شاسی  ---------------- از نمایندگی فروش «افتخار» به کد 289 خریداری نمودم.
علیرغم انتظارهای معقول درباره ی یک خوردوی نو، متاسفانه پس از دریافت اتومبیل مشکلات عدیده ای برای اینجانب ایجاد گردید که تکدر خاطر شدیدی ایجاد نموده، سبب گردید مواردی را با شما در میان بگذارم. در طول 5 ماه که از خرید این خودرو می گذرد، من 7 بار با مشکلات اساسی به نمایندگی خدمات پس از فروش مراجعه کرده ام و هرگز احساس داشتن یک خودروی جدید نداشته ام. این مشکلات که هرروز جدی تر می شوند را در دو بخش دسته بندی می کنم تا مرور آنها ساده تر گردد. امیدوارم این مطلب به کاهش مشکلات اینجانب بینجامد یا حداقل در صورت توجه شما برای سایر هموطنان خریدار این محصول، این مشکلات تکرار نگردد.
الف) نمایندگی: زمانی که برای خرید خودرو اقدام نمودم، به جهت دریافت اتوموبیلی که فاصله ی بین زمان ساخت تا دریافت آن توسط من کوتاه شود، و با توجه به سکونت من در تهران، از یکی از نمایندگی های شما در تهران اقدام به خرید کردم. گرچه در بدو امر، یک دستگاه خودروی MVM110 سورمه ای رنگ سه سیلندر که مورد نظر اینجانب بود در نمایندگی افتخار به کد شماره 289 وجود داشت، لیکن با توجه به کثیف بودن و شکستگی قطعات مربوط به نورگیر که می توانست نشانی از استهلاک سایر قطعات باشد، تقاضا نمودم یک دستگاه خودروی جدید از انبار کارخانه برای اینجانب به محل نمایندگی حمل گردد. برای جلوگیری از هر شک و شبهه ای، پس از خروج از نمایندگی، از شماره ی نصب شده روی خودرو، عکس گرفتم تا در مراجعه ی بعدی از صحت این امر مطمئن شوم. اما پس از آنکه نمایندگی مذکور، 3 هفته زمان تحویل خودرو را به تأخیر انداخت، با تطبیق شماره ی خودروی معرفی شده با عکسی که در اختیار داشتم، متوجه شدم این خودرو همان مورد قدیمی است که احتمالا مدتهاست در کنار خیابان نگهداری می شود. با مطرح کردن این موضوع، ابتدا ایشان منکر موضوع شدند. اما پس از نشان دادن تصویر، عذر خواهی نموده و بیان داشتند که این خودرو بارها تست شده و هیچ گونه نگرانی درمورد آن وجود ندارد. ایشان علیرغم آگاهی از آنکه در موعد تحویل خودرو اینجانب منزل خود را به ساری منتقل کرده بودم و در محدودیت های حاد زمانی قرار داشتم، و نیز آنکه در تاریکی هوا و بارندگی موجود، امکان بررسی دقیق خودرو برای من مقدور نبود، زمان دریافت خودرو را بگونه ای تنظیم نمود که با شب برخورد کردم. از طرف دیگر، از آنجایی که مقداری صدای خودرو برایم نامأنوس بود، مورد را با ایشان در میان گذاشتم که به دروغ گفتند به علت صفر بودن ماشین، اندکی زمختی صدا وجود دارد که در اثر زمان بر طرف خواهد شد. اما حقیقت مطلب آن بود که صدای مذکور مربوط به حصیری اگزوز بود که بلافاصله بعد از تحویل، من را ناچار به مراجعه به نمایندگی در شهرستان نمود. در نهایت بر اساس قسم های متعدد خدا و پیغمبر و به میان کشیدن پای روح پدر مرحوم ایشان، تأکید بر کیفیت خدمات پس از فروش بعد از مراجعه به شهرستان و نیز محدودیت ای زمانی موجود و نیاز فوری همسر اینجانب به خوردو، آن را تحویل گرفته و از نمایندگی خارج شدم. بعد از بررسی های بیشتر در شهرستان با زنگ زدگی قطعات داخلی شاسی موتور و قطعات نگهدارنده ی چرخ ها، رنگ پریدگی های کوچک در بدنه و تغییر رنگ سایه بان ها مواجه شدم که با مراجعه به نمایندگی خدمات پس از فروش جزو خدمات گارانتی معرفی نشدند. در نهایت پس از تماس با نمایندگی فروش اولیه (آقای افتخار)، از من خواستند برای تحویل گرفتن آنها به تهران مراجعه کنم. دقت بفرمایید: مراجعه به تهران برای تحویل گرفتن سایه بان. گرچه بعد از تماسی که چند هفته بعد با ایشان داشتم، هنوز تهیه نشده بود.
ب) ایرادات خودرو: متاسفانه خودروی دریافتی اینجانب دارای اشکالات متعدد بوده که هر روز بر تعداد آنها اضافه می شود. بطوری که در این 5 ماه که از دریافت آن می گذرد، شش بار به نمایندگی مراجعه کرده ام که با احتساب امشب، خودروی اینجانب دو مرحله در نمایندگی خوابیده است. مواردی که در ذیل عنوان می کنم مواردی هستند که برای یک خودروی صفر بوجود آمده اند. لطفا با انصاف قضاوت نمایید:
1. عدم قرارگیری ایربگ سمت سرنشین در مکان صحیح در زمان تحویل خودرو (علت آن پس از مراجعه به نمایندگی مجاز ملکی، کد 116، شکستگی پایه ی ایربگ سمت شاگرد به سبب بد بسته شدن پیچ در کارخانه ذکر گردید). برای برطرف شدن این مورد، چهار بار مراجعه نمودم که دو بار خودرو برای شب در نمایندگی ماند.
2. وجود اشکال در مجموعه سیم کشی ایربگ که سبب روشن شدن چراغ آن می شد و پس از 2 بار مراجعه به نمایندگی برطرف گردید.
3. اشکال در حصیری اگزور که برطرف گردید.
4. عدم قرار گیری صحیح قطعات روی داشبورد در محل  تعبیه شده در زمان تحویل خودرو (شامل درب داشبورد، ضبط، محفظه ی کوچک کشویی نگداری قطعات زیر پنل کولر که در مراجعه به نمایندگی مجاز ملکی، کد 116، اشکال در زمان بسته شدن قطعات در کارخانه ذکر کردید). کارشناس نمایندگی معتقد است این مشکلات بدون تعویض داشبورد برطرف نخواهد شد، اما باید هزینه ی آن را اینجانب بپردازم، چرا که قطعات جزو گارانتی نیستند.
5. وجود اشکال در سیستم سرمایی در زمان تحویل خودرو (کولر ماشین در زمان مراجعه برای خدمات تابستانه مرتفع گردید، اما بعلت خرابی دستگاه عیب یاب، در مراجعه ی بعدی باید برای نشت یابی اقدام کنم که بر اساس گفته نمایندگی شامل هزینه خواهد شد!)
6. لرزیدن اتوموبیل در محدوده ی سرعت 85 کیلومتر (برای بار اول، جای چرخ های جلو عوض گردید، بار دوم توصیه به مراجعه برای بالانس چرخ ها در خارج از نمایندگی شد و این بار که ماشین در نمایندگی قرار دارد، امیدوارم برطرف گردد).
7. خروج اسید از باطری و ایجاد تخریب و خوردگی در رنگ و قطعات داخلی کاپوت (این مشکل از طرف کارشناس نمایندگی در مورد خوردوی MVM110 عادی ذکر گردید و توصیه شد اینجانب شخصا اطراف باطری را به گریس آغشته کنم یا قند بگذارم).
8. وجود اشکال در پایه ی کمربند ایمنی راننده در زمان تحویل خودرو.
9. شکستگی پایه ی آفتاب گیر ها در زمان تحویل خودرو.
10. شکستگی پایه ی نگهدارنده ی اهرم نگهدارنده ی در کاپوت در زمان تحویل خودرو.
11. تغییر محسوس صدای موتور و قطعات داخل کاپوت نسبت به روز تحویل در مدت 6 ماه.
12. آخرین مورد که در روز گذشته رخ داد این بود که در زمان استفاده از شیشه شوی پنجره ی عقب، شیلنگ مربوطه از زیر فرمان قطع یا از محل خارج شد که آب بسیاری به داخل ماشین وارد گردید و به جهت پرهیز از اتصال سیم کشی های زیر فرمان، خودرو را با یدک کش به منزل منتقل نمودم.
مدیران محترم شرکت مدیران خودرو، لطفا عنایت داشته باشید که تمام موارد فوق برای یک خوردوی صفر رخ داده اند، نه یک خودروی مستهلک. حداقل انتظار یک مشتری از یک خودروساز/وارد کننده ی خودرو این است که محصولی را در اختیار وی قرار بدهد که جواب اعتماد او را بخوبی بدهد.
دروغ گویی نمایندگی فروش، عدم پوشش گارانتی قطعاتی که در بدو امر دارای مشکلات اساسی بوده اند، خواب طولانی مدت اتوموبیل در انبار های شرکت و نمایندگی که باعث زنگ زدگی قطعات داخلی گردیده است (برچسبی در صندوق عقب خودرو با عنوان «برچسب تایید محصول نهایی QC» موجود بود که شماره محصول را 19931، تاریخ بازرسی را 2/7/90 و نام بازرس را یوسفی ذکر می کند که 9 ماه قبل از زمان تحویل خودرو به اینجانب می باشد. همچنین برگه ای تحت عنوان صورتمجلس تحویل و تحول خودروی تولیدی در خودرو موجود بود که تاریخ 10/2/90 دارد و بر دال صحت مطلب قبلی می باشد)، همه و همه دلایلی هستند که تکدر خاطر اینجانب را بعنوان یک خریدار فراهم آورده است.
اکنون که یک بار دیگر خودروی بنده برای تعمیر پایه ی کیسه هوا و برطرف نمودن مشکل خروج آب شیشه شوی عقب و لرزش ماشین در سرعت محدوده ی 85 کیلومتر در نمایندگی بسر می برد، از مراجعه مکرر و ماهانه برای تعمیرات خسته شده ام. با توجه به اینکه امیدوارم این مشکلات تنها متعلق به خودروی تحویلی اینجانب باشد، تقاضا دارم مورد بنده مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. چرا که به نظر من تمام قطعات این خودرو در بی دقت ترین شرایط ممکن نصب شده اند و قطعات اساسی آن نیز از کیفیت مطلوب برخوردار نیستند. تمام مدارک مربوط به مراجعات اینجانب که در بالا ذکر گردید، ممهور به مهر نمایندگی موجود می باشد و در سابقه ی مراجعاتی رایانه ای نیز ثبت گردیده است. لطفا پیگیری نمایید.
در انتها، با ادب و احترام و ضمن در نظر گرفتن حسن نیت مدیران محترم شرکت، حق خود می دانم تا در صورت عدم پیگیری موارد ذکر شده، از طریق سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده، رسانه های عمومی و پایگاه های اطلاع رسانی اینترنتی به اطلاع رسانی و پیگیری مشکل خود اقدام نمایم.

-------------
عضو هیئت علمی دانشگاه -----------
19/4/1391
-------------


نامه دوم

بنام خدا
مدیریت محترم شرکت مدیران خودرو؛ سلام علیکم
با احترام به استحضار می رساند اینجانب -----------------، هیئت علمی دانشگاه ------------، برای بار دوم از طریق این نامه مشکلاتی را که خودروی MVM110 اینجانب برای من ایجاد نموده است با شما در میان می گزارم. متأسفانه کوتاهی در رفع کامل مشکل گزارش شده در دفعه ی قبل، می توانست در یک تصادف ساده منجر به مرگ شود.
اینجانب در تاریخ 15/5/1351 با یک تیرک برق برخورد نمودم که در اثر ضربة حاصل، هر دو کیسة هوای خودرو عمل نمودند. لیکن درپوش کیسة هوای سمت سرنشین، به جای پاره شدن از وسط، بطور کامل از بدنه جدا شد و با شدت به شیشة جلوی خودرو برخورد کرد و باعث شکستگی آن گردید. در صورت حضور سرنشین در روی صندلی سرنشین و یا منحرف شدن قطعة مذکور به سمت راننده، مسلما صدمات شدید و چه بسا جبران ناپذیری بوجود می آمد. این حادثه در حالی اتفاق افتاد که اینجانب قبلا هم از طریق ایمیل به ایراد موجود در کیسة هوا و پایة آن بر روی داشبورد اشاره کرده و خواستار تعویض آن شده بودم. در تصادف مذکور، پایة کیسه هوا در درون داشبورد بعلت عدم عملکرد صحیح کیسة هوا و نیز عدم تعمیر مناسب پایه ها دچار شکستگی شد. متأسفانه به علت عدم توجه کافی، این مشکل اساسی که در یکی از تجهیزات ایمنی خودرو وجود داشت، مغفول ماند. بدین ترتیب، یکی از قطعاتی که می بایست حافظ جان و سلامتی سرنشین خودرو باشد، تبدیل به یک عامل خطرساز شد که حتی می توانست به مرگ منجر شود. در این میان نکاتی وجود دارد که در ذیل به آنها اشاره می نمایم.
الف) در مورد شماره 1 بند ب نامة پیشین، به اشکالات موجود در کیسة هوا (ایربگ) و داشبورد اتوموبیل خود اشاره کرده بودم. و نیز ذکر نموده بودم پایة کیسة هوا بر روی داشبورد دارای شکستگی اولیه کارخانه ای می باشد که کارشناس نمایندگی مجاز شما در تعمیرگاه ملکی ساری (کد 116)، آن را تأیید نموده اند. از سوی دیگر بر حسب خطاهایی که چراغ پشت آمپر نشان می داد، کیسة هوا نیز دچار ایراد بود که حسب ظاهر از طریق دستگاه دیاگ در نمایندگی مذکور مرتفع گردید. بدین ترتیب مسئولین مرتبط در شرکت مدیران خودرو از عدم کارکرد صحیح این قطعه آگاه بوده و از مواردی که اینجانب اصرار بر رفع آنها داشتم اطلاع داشته اند.
ب) در نمایندگی مذکور پس از تماس با دفتر تهران بیان شد که آسیب های داشبورد و مشکل پایه ی کیسه هوا روی داشبورد جزو قطعات مورد گارانتی نمی باشد. این درحالیست که بخش دارای ایراد اولا به هیچ عنوان جزو قطعات مصرفی نبوده و حتی تحت فشار یا کاربرد نیز نبوده است و دوما از روز تحویل گرفتن خودرو توسط اینجانب، این مشکل وجود داشته، و همانگونه که بیان گردید به تشخیص کارشناس نمایندگی مجاز مدیران خودرو، در اثر خطای پرسنل کارخانه و در اثر سفت شدن بیش از حد، پایه دچار شکستگی شده است.
با توجه به موارد ذکر شده، شکستگی شیشة جلو و پایه های کیسه هوای خودروی اینجانب که به خسارت مذکور منجر گردید، اولا به سبب اشکال و نقص در عملکرد کیسه ی هوای خودرو می باشد و دوما بر اساس اسناد مراجعات اینجانب به نمایندگی مجاز ملکی و متن ایمیل ارسالی به شرکت، به اطلاع مسئولین مربوطه هم رسیده است.
متاسفانه شرکت شما به وظایف مشروح در موادی از قانون حمایت از حقوق مصرف کننده، و نیز قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو که در ذیل ارائه می گردند عمل ننموده است.
• ماده 2 قانون حمایت از حقوق مصرف کننده، مصوبه ی 23/8/1388: كلیه عرضه كنندگان كالا و خدمات، منفرداً یا مشتركاًً مسؤول صحت و سلامت كالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین و یا مندرجات قرارداد مربوطه یا عرف در معاملات هستند اگر موضوع معامله كلی باشد درصورت وجود عیب یا عدم انطباق كالا با شرایط تعیین شده، مشتری حق دارد صرفاً عوض سالم را مطالبه كند و فروشنده باید آن را تأمین كند و اگر موضوع معامله جزئی (عین معین) باشد مشتری می تواند معامله را فسخ كند یا ارزش كالای معیوب و سالم را مطالبه كند و فروشنده موظف است پرداخت كند. درصورت فسخ معامله از سوی مشتری پرداخت خسارت از سوی عرضه كننده منتفی است.
•  تبصره: چنانچه خسارت وارده ناشی از عیب یا عدم کیفیت باشد و عرضه کنندگان به آن آگاهی داشته باشند، علاوه بر جبران خسارت، به مجازات مقرر در این قانون محکوم خواهند شد. چنانچه اقدام آنان واجد عناوین مجرمانه دیگر باشد، مشمول همان قانون خواهند بود.
• ماده 18 قانون حمایت از حقوق مصرف کننده، مصوبه ی 23/8/1388، فصل پنجم، جریمه ها و مجازات ها: چنانچه کالا یا خدمات عرضه شده توسط عرضه کنندگان کالا یا خدمات معیوب باشد و به واسطة آن عیب، خساراتی به مصرف کننده وارد گردد متخلف علاوه بر جبران خسارت، به پرداخت جزای نقدی حداکثر تا معادل چهاربرابر خسارت محکوم خواهد شد.
همچنین شرکت مدیران خودرو موظف به اجرای تبصره ماده 8 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو می باشد:
• تبصره ماده 8 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو ـ چنانچه عیوب موجود در هر یک از مجموعه های خودرو به تشخیص کارشناس فنی راهنمایی و رانندگی سبب بروز حادثه و یا تصادف شده باشد خدمات مربوطه مشمول ضوابط آنی ماده بوده و بر عهده عرضه کننده می‌باشد.
همچنین به قانون زیر توجه شود:
• ماده 19 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو ـ چنانچه به تشخیص مراجع مقرر در این آیین نامه به علت استفاده از قطعات غیر استاندارد توسط عرضه کننده واسطه خدمات پس از فروش و نمایندگی مجاز و یا ناشی از عدم کیفیت تعمیرات و یا در صورت سهل انگاری خسارتی متوجه مصرف کننده گردد، عرضه کننده موظف به جایگزین کردن قطعات استاندارد و رفع نقصان خدمات ، بدون دریافت وجوه جبران خسارات وارده می باشد.
شرکت شما نسبت به اینجانب همچنین به مورد ذیل، مندرج در دفترچة گارانتی خودرو پایدار نبوده است و علیرغم اینکه در بازدید دوره ای اولیه و به تشخیص کارشناس شرکت مشکل عیب لاستیک مشخص گردید، اقدامی در مورد تعویض قطعة مذکور صورت نپذیرفت:
• صفحه ی 3 دفترچه ی گارانتی خودروی سواری، بند 8: لاستیک در صورت نقص فنی و با تأیید کارشناس فنی تا یک سال یا 40000 کیلومتر گارانتی است. استهلاک مشمول گارانتی نیست.
از آنجا که بر اساس ماده 37 قانون حمایت از مصرف کننده، مسئولیت رسیدگی به شكایات مصرف كنندگان و جلب رضایت ایشان در مرحله اول بر عهده عرضه كننده می باشد، لذا بر اساس دلایل و مواد قانونی مذکور، تقاضا دارم به موارد ذیل رسیدگی شود:
1. تعویض شیشه ی جلوی خودرو.
2. تعویض داشبورد خودرو.
3. اجرای ماده 18 قانون حمایت از حقوق مصرف کننده.

مسلما کسانی هم هستند که از محصولات شما نهایت رضایت را داشته باشند و خودروی ایشان در بهترین کیفیت ممکن تولید شده باشد، اما اگر شرکت شما در سال در اثر خطای ممکن، یک محصول با قطعات بی کیفیت تولید کرده باشد و کارگران شرکت نیز در مونتاژ قطعات آن دچار خطا شده باشند، متأسفانه بر اساس شواهد و قرائن، من همان خودرو را خریداری نموده ام. در هر حال همانگونه که در ایمیل قبلی هم به آن اشاره شد، اینجانب چه قبل از تصادف و چه اکنون، به هیچ عنوان از محصول شما راضی نیستم و هر روز با مشکلات جدیدتری روبرو می شوم. ضمن سپاس از پیگیری های قبلی (که گرچه برای مشکل اساسی اینجانب چاره ای نشد) در انتها بر اساس وظایف شرعی و حقوق قانونی، و به عنوان شخصی که نمی تواند بر اساس جایگاه خود نسبت به امور بی تفاوت باشد، هم برای احقاق حقوق خود و هم برای آنکه دیگر چنین موردی برای هموطنی پیش نیاید، در صورت عدم عنایت مسئولین ذیربط، از طریق خبرگزاری های رسمی به اطلاع رسانی درباره مشی شرکت مدیران خودرو نسبت به من و محصول خریداری شده خود خواهم پرداخت و همزمان از طریق مجاری قانونی، پیگیر حقوق مشروع خویش خواهم بود.

با آرزوی ایرانی بهتر
--------------
عضو هیئت علمی دانشگاه ---------
20/5/1391
----------

نامه ی سوم

مسئول محترم بخش ارتباط با مشتری شرکت مدیران خودرو
با سلام؛
اینجانب حدود 2 هفته قبل با خوردوی ام وی ام 110 خود دچار سانحه شدم که طی یک ایمیل، جزئیاتی را با شما در میان گذاشتم. لازم دیدم اولا موردی را مطرح کنم که شایسته ی بررسی می باشد و ثانیا درخواستم را با شما در میان بگذام.
یک. در فیلم موجود در سایت طرفداران مدیران خودرو که مربوط به تست تصادف ام وی ام 110 می باشد و شعار تبلیغی مدیران خودرو در انتهای آن قرار دارد، نحوه ی کار ایربگ سرنشین بدین صورت مشاهده می شود که درب محافظ آن بصورت لولایی باز می شود و روی داشبورد می خوابد. در تصادف اینجانب، این درب از جا کنده شد و با شیشه جلو برخورد نمود و آن را شکست. جزئیات این مطلب در ایمیل قبلی به اطلاع شما رسید. اما کارشناس نمایندگی شهرستان اظهار نمودند که کارشناس مرکز در تماس تلفنی ذکر کرده است این نحوه ی عملکرد استاندارد این قطعه می باشد. لطفا این تناقض را بررسی نمایید. چرا که متقاضیانی همچون من بر اساس این فیلم روی خرید خودرو تصمیم گیری خواهند نمود و لذا برای شما وظایف قانونی مقدر خواهد شد.
دو. من دو هفته کامل منتظر تأمین ایربگ، کامپیوتر ایربگ و داشبورد برای خودروی خود می باشم. نمایندگی ای که خودروی من در آنجا پذیرش شده است، اظهار می نماید که این قطعات در انبار تهران نیز موجود نمی باشد و باید برای دریافت قطعه، به چین سفارش داد و منتظر ماند. بسیار عجیب تر آن است که در رشت، آمل، بابل و مشهد نیز نتوانستم این قطعات را پیدا کنم. با توجه به تعطیلی شرکت شما و نیز بازار تهران به سبب اجلاس سران کشورهای عدم تعهد، تأمین این قطعات از پایتخت هم ممکن نگردید. این مطلب در کنار سایر دردسرهایی که من متقبل شده ام، بسیار ناراحت کننده و عجیب است. تقاضای من در این بخش، تامین این قطعه و یا معرفی فروشگاه یا توزیع کننده ای است که این قطعه در آنجا موجود بوده و من بتوان آن را خریداری نمایم.
لطفا پیگیری نمایید.
..................
.....................


 
نویسندگان
نظر سنجی
با مطالعه ی مطالب این وبلاگ چه تصمیمی گرفتید؟



آرشیو مطالب
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :